Konzultace on-line

Využití QR kódů v tisku: Jak efektivně integrovat QR kódy do vašich tiskovin

Co je to QR kód? 

QR kód je dvourozměrný grafický kód, který slouží k uchování dat a je odlišný od tradičního čárového kódu. Ačkoli sám o sobě data nepřenáší, umožňuje jejich snadné načtení a dekódování pomocí speciálního čtecího zařízení. Používá se tedy k rychlému a efektivnímu přenosu libovolné informace do čtecího zařízení, telefonu či tabletu.  

Jednou z největších výhod QR kódů je jejich vysoká odolnost vůči poškození. Obsahují redundantní data, což znamená, že mohou být až z 20–30 % poškozené a stále zůstávají čitelné. Tato vlastnost je zvláště cenná při použití v tiskovinách a jiných aplikacích, kde může dojít k mechanickému poškození. 

Jak načíst QR kód? QR kód můžete načíst velice snadno, obvykle prostřednictvím fotoaparátu vašeho chytrého telefonu nebo tabletu. Důležité je mít v zařízení instalovaný software schopný rozpoznat a dekódovat QR kód. V případě platby bance otevřete příslušnou bankovní aplikaci, která obsahuje integrovanou QR čtečku, a naskenujte kód.  

Je ale třeba zdůraznit, že pouhé vyfotografování QR kódu, například pomocí zrcadlovky, není dostatečné – bez čtecího softwaru kód nebude rozpoznaný ani zpracovaný

Propojení s online světem 

QR kódy jsou účinným prostředkem k propojení tiskovin s digitálním obsahem. Můžou snadno směřovat na webové stránky, sociální sítě, online nabídky nebo mapy. Běžně se využívají QR kódy na vizitkách, letácích či brožurách, kde například umožňují snadnou rezervaci služeb nebo navigaci na konkrétní místo​​. 

Společnosti Starbucks a Pepsi do toho pořádně šláply 

Například společnosti jako Starbucks a Pepsi využily QR kódy k posílení zákaznického zážitku a angažovanosti. Starbucks začlenil QR kódy do designu svých kávových šálků, což zákazníkům umožnilo naskenovat je a získat přístup k exkluzivnímu obsahu, jako byly „záběry ze zákulisí výroby jejich oblíbených nápojů“. Tato strategie nejenže poskytla zákazníkům určitou hodnotu navíc, ale také pomohla vybudovat loajalitu ke značce.  

Stejně tak Pepsi využila QR kódy na plechovkách svých nápojů, aby fanouškům poskytla exkluzivní obsah spojený s Pepsi Super Bowl Halftime Show​​. Tyto příklady ukazují, jak efektivní může být integrace QR kódů do tiskovin a dalších fyzických médií. Nejenže rozšiřují možnosti interakce s obsahem, ale také přinášejí nové způsoby zapojení a vytváření věrných vztahů se zákazníky

Zajímavost: Víte o tom, že 52 % všech restaurací v USA už implementovalo QR kódy do svých menu? 

Při tisku QR kódů je důležitý výběr materiálu a jeho umístění, abyste docílil maximální efektivity. Zde je několik tipů, které vám pomohou účinně využívat QR kódy ve vašich tiskovinách: 

1) Výběr materiálu 

  • Pro brožury, letáky, vizitky apod. používejte kvalitní, matný papír.  
  • Pro venkovní užití zvažte použití odolnějšího materiálu, jako je vinyl nebo laminovaný papír, aby byl QR kód chráněný před nepříznivým počasím. 
  • Naštěstí i texturované povrchy jsou pro QR kódy vhodné, můžete tedy zvolit například i dřevo či jiný atypický materiál.  

Tip: Při realizaci vašich osobitých nápadů se nemusíte omezovat – v Copy General nabízíme nejrůznější typy tiskových médií a materiálů. Většinu z nich si můžete prohlédnout přímo na našich stránkách

2) Tipy pro efektivní použití QR kódů 

  • Velikost QR kódu by měla být vhodná pro vybrané médium a očekávanou skenovací vzdálenost. Například QR kód na vizitce bude logicky menší než ten na billboardu​​​​. 
  • Vysoký kontrast mezi QR kódem a jeho pozadím zlepšuje čitelnost. Nejlépe funguje tmavý kód na světlém pozadí​​. 
  • Vždy před finálním tiskem otestujte QR kód na různých zařízeních a skenovacích aplikacích, abyste se ujistili v kompatibilitě čitelnost​​i. 
  • Čím více informací je v QR kódu zakódováno, tím je hustší a potenciálně obtížněji sledovatelný. Držte se minimálního množství kódovaných dat​​. Například QR kód verze 1 (nejmenší velikost) může obsahovat přibližně 25 alfanumerických znaků, zatímco QR kód verze 40 (největší velikost) může pojmout až 4,296 alfanumerických znaků. 
  • Poskytněte jasné instrukce nebo výzvu k akci v blízkosti QR kódu – něco, co informuje uživatele, co můžou očekávat po jeho oskenování​​​​. 

Tip: Přečtěte si náš článek Vylepšete svůj marketing pomocí QR kódu: 5 tipů na tiskoviny, ke kterým skvěle pasuje.  

Jak lze šikovně využít QR kódy? 

Promo akce Angry Birds je skvělým příkladem kreativního využití QR kódů v marketingu. Vývojáři této populární mobilní hry využili barevné QR kódy v rámci své reklamní kampaně. Místo použití tradičního textového odkazu nebo jednoduchého webového banneru se rozhodli vložit do reklamy QR kódy, které odkazovaly na stránky pro stažení hry v iOS App Store a Google Play. 

Když uživatelé QR kód naskenovali, byli automaticky přesměrovaní na příslušnou stránku v obchodě s aplikacemi, kde si mohli hru okamžitě stáhnout. Tento způsob použití QR kódů byl účinný zvláště v případě, že šlo o aplikaci, která byla již sama o sobě populární. Nemuselo dojít k zobrazení dlouhých popisů nebo obrázků ze hry, jelikož značka Angry Birds byla již dobře známá.  

Tento přístup ukazuje, jak lze QR kódy efektivně využít v digitálním marketingu, zvláště v kombinaci s výrazným vizuálním designem a pro produkty, které mají již zavedenou značku nebo popularitu. Propojení online a offline marketingových prvků pomocí QR kódů může být velmi účinným způsobem, jak dosáhnout interakce s cílovou skupinou a zvýšit počet stažení aplikace

Tip: Jděte s dobou. Víte o tom, že QR kód může užitečně oživit i vaše vizitky? Více jsme se o tom tématu rozepsali v našem článku Oslňte klienty i obchodní partnery moderními vizitkami: co by na nich rozhodně nemělo chybět? 

Chcete s QR kódy poradit? Zeptejte se nás v Copy General! 

Pokud máte zájem o tiskoviny s QR kódy nebo potřebujete poradit s jejich designem a umístěním, neváhejte nás kontaktovat. Jsme tu pro vás na našich kamenných pobočkách i na našem e-shopu. S Copy General máte zajištěnu kvalitu, spolehlivost a kreativitu, kterou potřebujete k úspěchu vaší marketingové strategie.  

 

Nevíte si rady?

Nechce se vám na pobočku?

Domluvte si s námi on-line schůzku
Konzultace on-line
Nevíte si rady?
0 v košíku

Váš košík je bohužel prázdný

Výběr produktů