Nalijme si čistého vína, SMS nejsou úplně současný trend, ale vynechat je by byla chyba, jsou totiž extrémně důležitou součástí mobilního marketingu. Podle dat statistického úřadu z roku 2021 pouze 1 % obyvatel ČR nemá vlastní mobil, chytrý telefon mělo 77 % lidí, tlačítkový telefon používalo 23 %. Na SMS je nejlepší to, že přijdou všem vlastníkům mobilu, bez ohledu na to, jestli je to chytrý telefon, nebo stará Nokia 3310.
Pravděpodobně je používáte třeba pro zasílání informací o doručení online objednávek. Ale nebojte se využívat i marketingové SMS pro krátká reklamní sdělení propagující aktuální slevy, probíhající akce, novinky atd.
Jak asi víte, jedna SMS má 160 znaků bez diakritiky, takže musíte být opravdu struční a výstižní, což je plus i pro zákazníka, kterého dlouhá sdělení můžou odrazovat od čtení, ale 15 vteřin na přečtení SMS má každý. Hodí se jimi posílat obsah, který přímo vybízí k nákupu (to jsou ty slevy a novinky), ale i praktické informace pro zákazníky, jako je otevírací doba o svátcích nebo možnost si nákup nechat doručit domů.
Tip: Podívejte se na 3 důvody, proč zákazníkům posílat transakční SMS a jak je automatizovat.
Personalizace je v mobilním marketingu velmi důležitá. Dnes zákazníci chtějí, aby byla reklama relevantní a přizpůsobená jejich potřebám. Je proto dobré publikum, na které budete marketingové SMS – pomocí nějakého nástroje pro hromadnou komunikaci – rozesílat, nejprve segmentovat.
Tedy rozdělit zákazníky na skupiny, třeba podle demografických údajů nebo podle toho, co nakupují. Pokud máte e-shop, aplikaci, do které je třeba se registrovat nebo vaši zákazníci využívají k nákupům věrnostní kartičku, snadno získáte údaje, podle kterých je můžete rozdělit. Na základě těchto informací můžete vytvářet specifické nabídky, které zákazníky spíše osloví a zvýší šance na konverzi.
Díky geolokaci telefonu můžete velmi dobře cílit na zákazníky z konkrétní lokality nebo se jim dokonce SMSkou nebo push notifikací připomenout ve chvíli, kdy se budou pohybovat v blízkosti vaší prodejny. Klidně to i přiznejte a řekněte: „Všimli jsme si, že jste poblíž, stavte se u nás na své oblíbené latte. Je zrovna v 10% slevě.“
Tip: Přečtěte si také, jak výšit open rate newsletterů díky personalizaci zákazníků.
Zákazníky s chytrými telefony oslovujte také pomocí push notifikací. To jsou krátké zprávy, které se objevují na obrazovce mobilního zařízení a upozorňují uživatele na novinky, nabídky nebo důležité události. V konečném důsledku mají tedy podobnou funkci jako SMS, ale jsou modernější a chytlavější, protože je můžete doplnit o emotikony, fotografie nebo odkaz, který zákazníky hned přesměruje, kam potřebujete.
Pokud třeba máte Netflix nebo HBO, chodí vám asi v podobě tipů, co si večer pustit, nebo když vyjde nová řada vámi sledovaného seriálu.
Push notifikace by měly být také personalizované, dobře načasované, relevantní a užitečné, aby je zákazníci nepovažovali za zbytečné rušení. Jejich cílem je připomenout se zákazníkům a „pushnout“ je (popostrčit) k tomu, aby udělali nějakou akci.
Pokud je posíláte včetně obrázku, měli byste se vejít do 30 znaků na předmět/nadpis a 60 znaků na doprovodný text – to může být někdy výzva. V případě, že je notifikace pouze textová, můžete se víc odvázat. Na předmět máte 50 znaků a na text 150.
Váš web, ale i e-maily, které posíláte, by měly být plně responzivní a přizpůsobené pro zobrazení na telefonu.
Pro zákazníky může být pohodlné, když budete mít vlastní aplikaci, kde bude například uložená jejich věrnostní kartička, elektronické účtenky z uskutečněných nákupů, personalizovaná nabídka slev nebo z ní dokonce půjde rovnou nakupovat vaše zboží.
Udělejte si průzkum, zda by o ní byl mezi vaší cílovou skupinou zájem a zvažte její vytvoření. Pokud už ji máte, motivujte zákazníky k jejímu používání a přidávejte do ní hodnotný obsah a snažte se, aby byla maximálně uživatelsky přívětivá.
To, že máte být aktivní na sociálních sítích, je podobně jako používání SMS už celkem stará písnička. Co je ale současným trendem v marketingu? Krátká videa. Lidé jsou stále línější číst – ostatně většina internetového obsahu je právě ve formě textu – a video snáze přitáhne jejich pozornost. Přidávejte tedy Instagram Reels, používejte TikTok nebo YouTube Shorts. Můžete v nich sdílet zajímavé tipy související s vaším zbožím nebo oborem podnikání, zákulisí vaší firmy, část procesu výroby produktů nebo skladníky tancující na trendy písničku… prostě cokoliv, co vaši cílovou skupinu na dané platformě osloví.
Tip: Přečtěte si také, proč v nákupní sezóně využívat SMS marketing.
Používejte co nejvíce komunikačních kanálů, aby vás zákazníci mohli pohodlně kontaktovat přes ten, který je jim nejbližší. Tak zvýšíte spokojenost zákazníků a získáte pozitivní hodnocení vašeho zákaznického servisu.
Buďte na Messengeru, WhatsAppu, e-mailu, čtěte zprávy na Instagramu nebo mějte live chat na přímo na webu. To je základ, který byste měli mít. A abyste mezi těmito platformami nemuseli neustále přepínat, využijte program, který vám všechny příchozí zprávy sjednotí a zobrazí na jednom místě.
Seženete ho i u nás. Podívejte se, jak takové omnikanálové komunikační centrum funguje a sjednejte si s námi schůzku.
Využijte námi zmíněné rady, zvyšte konverze, posilte tak marketing i zákaznický servis a staňte se úspěšnou značkou, ke které se lidi rádi vracejí.