Aby byl výběr snadnější, rozdělili jsme už před pár lety všechny naše produkty do pěti produktových řad (víc si o produktových řadách můžete přečíst v samostatném článku).
Jednou z nich je i řada Natura.
Ta obsahuje produkty, které jsou díky svým vlastnostem šetrnější k přírodě.
Když potřebujete letáky, plakáty nebo jiné tiskoviny, přemýšlíte o tom, jaký mají dopad na životní prostředí? Stanovit tento dopad není vždycky úplně snadné. Důležité je určit si hned na začátku, které parametry jsou pro nás ty důležité: je to spotřeba energie při výrobě, použití materiálů z obnovitelných zdrojů, recyklovatelnost, negativní dopady na biosféru nebo ještě něco jiného? Pokud si neurčíme priority, budeme se točit v kruhu; málokdy lze splnit úplně všechny požadavky současně.
My jsme byli poměrně přísní a rozhodli jsme se, že do řady Natura zařadíme jen produkty vyrobené z materiálů, které jsou
Všechny tyto požadavky splňuje jen jeden materiál: papír. Podívejme se na to podrobněji.
Papír se vyrábí z obnovitelného zdroje – z rostlinných vláken (dnes se pro výrobu papíru používají převážně vlákna ze dřeva různých druhů stromů, použít se dá ale třeba i bavlna, konopí, len, bambus nebo agáve). Recyklovat papír dnes umíme po celém světě velmi dobře (víc než 70 % papíru se recykluje). A protože je papír vyrobený z přírodního materiálu, v biosféře nemá škodlivé účinky a dřív nebo později se rozloží (to už ale neplatí pro všechny tiskové barvy, proto je nutné tiskoviny v co největší míře recyklovat – to je na zodpovědnosti každého z nás).
Ne všechny tiskoviny se dají vyrobit z papíru, případně papírové varianty nemají stejné vlastnosti jako třeba jejich plastové alternativy. Přesto je nabídka produktů v řadě Natura poměrně široká a dál pracujeme na tom, aby rostla.
Tady je přehled produktů, které v řadě Natura nabízíme:
Když tedy chcete být šetrnější k přírodě, znamená to, že jste vždycky omezení na řadu Natura? Dobrá zpráva je, že ne: v podstatě všechny tiskoviny vyrobené jen z papíru lze považovat za ekologicky šetrné produkty – a takové najdete i v ostatních řadách.
Řada Natura jde ale ještě o krok dál a najdete v ní:
Nakonec se ještě krátce podívejme na to, co všechno je na trhu s tiskovinami prezentované jako „ekologické“, ale co ve skutečnosti ekologické tak úplně není.
Především pro výrobu reklamní grafiky se používá hodně plastů – těch existuje celá řada a jeden z nejpoužívanějších je PVC (polyvinylchlorid). Ten je ale taky jeden z nejhorších z hlediska ekologie a prakticky se nedá recyklovat. Proto se v některých případech nahrazuje jinými druhy plastu, např. PET (polyethylentereftalát) nebo PP (polypropylen). Někteří prodejci pak produkty – nejčastěji různé větší bannery nebo textilie, ale i jmenovky nebo prospekty – vyrobené z těchto „lepších“ plastů označují jako „ekologické“ – jen pro to, že tyto plasty nejsou PVC a teoreticky se dají recyklovat. V praxi se ale plast recykluje v malé míře, protože zatím není vybudovaná potřebná infrastruktura (narozdíl od papíru); a míra recyklace plastových tiskovin bude ještě menší (než třeba u PET lahví), protože často nedojde ani k jejich vytřídění jako recyklovatelného odpadu.
Plast má – to nelze popřít – některé skvělé funkce, kterých se jen těžko dosahuje s jinými materiály, především lehkost a voděodolnost. Je tu ale naneštěstí i řada negativ. Problém přitom spočívá – jako velmi často – nejen v materiálu samotném, ale i v tom, že člověk vytváří obrovské množství plastového odpadu (kolik ho vytvoříte vy?), který pak nedokáže v potřebném rozsahu dobře zpracovat, tedy recyklovat nebo bezpečně zlikvidovat. Spousty plastu se pak dostávají do přírody – asi jen málokdo neviděl znepokojivé obrázky oceánů plných plastového odpadu. V přírodě se plast rozkládá extrémně dlouho a postupně se z větších kusů uvolňují miniaturní kousky, tzv. mikroplasty, které se dnes nacházejí už úplně všude a jejichž negativní účinky člověk teprve začíná odhalovat.